Projecten

Kans en Klaar (K²)

De Winning tracht, als organisatie binnen de sociale economie, armoede uit de wereld te helpen door personen uit de kansengroepen te ondersteunen bij hun zoektocht naar duurzaam werk. Armoede is echter niet enkel een werk gerelateerd probleem. Het is een netwerk van uitsluiting, dat zich manifesteert op verschillende levensdomeinen: inkomen, arbeid, wonen, onderwijs, gezondheid en vrije tijd/samenleven. Hierdoor vormt armoede een negatieve spiraal, waaruit men niet snel kan ontsnappen. In de beleidsnota Armoedebestrijding 2014-2019 stelt Minister Homans dat armoede als multidimensionaal gegeven een meer gecoördineerde aanpak vereist, waarbij acties in meerdere levensdomeinen op elkaar worden afgestemd. Via dit project integreert De Winning ook het levensdomein gezondheid in de bestaande werking.

Armoede en voeding

Voeding betreft nog steeds een groot deel van de uitgaven in het budget van kansarmen. Zij eten daarom meestal te calorierijk, te veel (verzadigde) vetten en te veel verwerkt vlees (worsten, paté, gerookte vleeswaren), veel geraffineerde producten (wit brood, witte rijst) en veel eetwaren met weinig voedingswaarde (frieten, kroketten). Ze zijn met andere woorden al vlug geneigd om te besparen op gezond eten. Calorierijke producten zijn immers goedkoop en hebben meestal een aangenaam mondgevoel. Gezondere producten zijn daarentegen duurder, waardoor mensen met geldproblemen ze zich moeilijk kunnen veroorloven.

Men gaat er vaak vanuit dat eetgedrag en levensstijl individuele keuzes zijn. Dit klopt niet. Gedrag is de resultante van de omgeving waarin we opgroeien, de opvoeding die we meekrijgen en de middelen die een gezin heeft. Voedingsgewoonten worden bijvoorbeeld grotendeels tijdens de kinderjaren ontwikkeld. Wat je eet hangt niet alleen af van je kennis van voedsel, maar ook van de gewoonte en mogelijkheid om het te bereiden. Personen met een beperkt budget hebben de gewoonte opgebouwd om ongezonde ‘fast food’ te consumeren omdat het gemakkelijk en goedkoop is.

Kans en Klaar

Wij zijn ervan overtuigd dat deze gewoonte kan worden doorbroken via kennisverspreiding omtrent gezonde voeding en het aanbieden van goedkope en gezonde alternatieven. Het is een proces dat bestaat uit drie stappen.

Stap 1: Een gezond laagdrempelig alternatief

Wij promoten de consumptie van gezonde voeding bij personen uit de kansengroepen door een gezond alternatief aan te bieden voor de bestaande ‘fast food’ maaltijden. Wij bieden versbereide, lekkere en vooral betaalbare ‘kant en klare’ maaltijden aan de eigen werknemers alsook aan andere kansengroepen in onze regio aan. Deze maaltijden voldoen aan de volgende principes:

  • Goedkoop: Voor een kleine prijs een volledig avondmaal bestaande uit soep, hoofdgerecht en dessert.
  • Gezond: Bij de samenstelling van het menu wordt gezorgd voor veel afwisseling en gezonde voeding voornamelijk op basis van ingrediënten uit de eigen biotuin, bakkerij en hoeve.
  • Gemakkelijk: Kansarmen noemen het een luxe om niet te moeten zorgen voor inkopen, koken en afwas. De eigen medewerkers kopen op het einde van hun werkdag een gezonde maaltijd voor het gehele gezin. De maaltijden worden verdeeld vanuit onze vier vestigingen in Limburg en Vlaams-Brabant. Ze moeten het enkel nog opwarmen voor consumptie. Bovendien maken wij dit aanbod ook bekend bij organisaties tegen armoede binnen ons netwerk (Verenigingen waar armen het woord nemen, OCMW’s, CAW Limburg, RIMO Limburg, etc.). Anderen (niet kansarmen) kunnen maaltijden tegen een hogere prijs komen afhalen in onze hoevewinkel.

Deze criteria zorgen ervoor dat de drempel tot aankoop van deze maaltijden voor kansarmen zeer laag is. Het wijkt immers weinig af van hun huidige eetgewoonte. Er wordt hiermee een eerste stap gezet in de richting van een gezond eetpatroon.

Stap 2: Kennisverspreiding en promotie van het aanbod

Wij ondernemen acties om mensen in armoede kennis te laten maken met gezonde, goedkope en lekkere voeding via onze ‘kant en klare’ maaltijden. Wij zijn er ons echter van bewust dat zij deze maaltijden niet dagelijks zullen aankopen en consumeren, waardoor we het bestaande ongezond eetpatroon niet volledig doorbreken. Een tweede actiepunt is het creëren van bewustwording omtrent het belang van gezonde voeding. Een kleine inspanning kan immers een groot verschil maken in het voedingspatroon. Daarom investeren wij in de ontwikkeling van folders met als doel sensibilisatie omtrent gezonde voeding, promotie van ons aanbod kant en klare maaltijden en pakketten van kook makkelijk.

Stap 3: Zelf gezonde maaltijden bereiden

De Winning beschikt reeds over een distributienetwerk van verse, biologische en streekgebonden ingrediënten, genaamd kook makkelijk (zie: www.kookmakkelijk.be). Via dit online platform kopen consumenten wekelijks pakketten met de nodige verse ingrediënten om gezonde maaltijden te bereiden. Bij elk pakket worden recepten geleverd om de bijgevoegde ingrediënten om te toveren tot lekkere en gezonde maaltijden. Dit platform richt zich momenteel tot personen met meer middelen, omwille van de hoge prijs. De drempel voor kansarmen is bijgevolg nog te groot. Daarom willen wij de prijzen van deze pakketten, exclusief voor kansarmen, verlagen.

Via stap één tonen wij dat gezonde voeding lekker is en via stap twee maken wij kansarmen bewust van de noodzaak om gezonde voeding te consumeren. Via stap drie kunnen personen in armoede aan een voordelig tarief deze pakketten aankopen, zodat ook zij zelf gezonde maaltijden kunnen bereiden.

Door het project op te splitsen in drie fasen verlagen wij de drempel voor kansarmen om te streven naar een gezond eetpatroon. Samen met hun maken wij geleidelijk aan de overstap van fast food naar de eigen bereiding van gezonde maaltijden.

Meer info:

Pieter Decelle
Projectcoördinator
Sint-Ferdinandstraat 1
3560 Lummen
+32 479 54 23 50
pieter.decelle@dewinning.be

Dit project is mogelijk met de steun van: